Nuffnang Ads

Tuesday, December 04, 2012

PRS, tepuk dada tanya selera.

Last week saya ada pergi satu presentation berkenaan Private Retirement Scheme program.  Program ni ialah program secara sukarela untuk pekerja (Malaysian or foreigner) yang mana mereka boleh memilih untuk menyimpan dalam scheme ni sebagai tambahan supaya tidak terlalu bergantung kepada duit EPF bila bersara nanti.

Mengikut statistic yang ditunjukkan, kebanyakkan dari pekerja akan menghabiskan duit EPF dengan jayanya dalam masa 10 tahun saja.  Kalau umur masih panjang dan masih ada anak-anak yang bergantung dengan kita, mana nak cari duit lagi?  Kederat dah tak ada, kesihatan belum tentu tip top.  Maka sebab itu lah ada nya PRS ni.

Nak bukak PRS account ni cuma RM100 dan subsequent investment pun boleh serendah RM100.  The key success factor untuk PRS ni ialah the performance of the fund invested (you may choose which fund you want from the provider) and the power of compounding (lagi lama simpan lagi bagus).

Bagi saya ianya sedikit sebanyak macam combination of EPF and unit trust investment with a twist; a good twist.  Ini pendapat saya saja.  Kalau nak tahu lebih lanjut pasal PRS ni, boleh je google sebab dah banyak websites yang cerita pasal PRS ni.  Then you will see what I mean.

Note to self: PRS, KIV.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...