Nuffnang Ads

Wednesday, August 13, 2014

Kita perlu de-stress supaya tidak depressed....

Agak mengejutkan bila dengar news comedian Robin Williams meninggal.  Suicide sebab depress mengikut berita. 

Saya memang minat dengan lakonan Robin Williams ni.  Especially dalam Good Will Hunting.  Memang touching dengan cara yang sangat genius.

Siapa sangka beliau mengalami depression / kemurungan yang serious.

Memang hidup didunia ni penuh dengan dugaan.  No doubt about that. 

Meh saya nak kongsi satu cerita kisah benar.  Pasal seorang lelaki yang saya pernah kenal.  Beliau diduga dengan masalah duniawi.  Kalau tak silap saya masalah hutang yang bukan berpunca dari dia tapi entah macam mana dia terpaksa tanggung dan sememangnya dia tak mampu nak bayar balik.  Dia tak berkongsi masalah ni dengan orang sekeliling.  Dapat tau dia ada masalah pun sebab berhari-hari tak masuk office.  Tanya wife dia pun wife dia tak tau dia dimana.  Huru-hara jadinya.

Kawan-kawan dioffice makin risau, start la buat search and rescue.  Cari punya cari, di masjid rupanya.  Berhari-hari dia disitu.  Tak bercakap.  Selalu termenung dan menangis dalam masjid.  Kawan-kawan office dia makin risau.  Sebab nampak sangat dia ni depressed.  Bila diajak berbincang, baru la dia kongsi cerita.

And surprisingly, lepas berkongsi cerita, dia nampak lebih relieved.

Saya tak tau macam mana dia handle masalah tu.  Tapi dia handle it well dan sekarang ni saya dengar dia dah kaya-raya.  Tanah dan rumah banyak.

Alhamdulillah.

Dugaan kita masing-masing berbeza-beza.  Cara kita de-stress pun berbeza-beza.  Ada yang jerit kuat-kuat, ada yang kena masuk 'gua', ada yang membebel, ada yang buat physical activity untuk release tension.

Tapi bagi saya, if all else fail, TALK!, to someone you trust.  Wife ke, adik kakak or kawan-kawan ke.  Bukan untuk cari penyelesaian pada masalah, tapi untuk legakan beban di dada.  Ada yang suggest Helpline.  To me, it should help.  Google it and banyak nombor-nombor telefon yang keluar.  Saya tak akan letak nombor-nombor telefon tu kat sini.  CUMA, untuk yang beragama Islam, cari lah bantuan helpline dari orang islam.  Kalau tak ada?  Buat macam kawan saya tu.  Pergi ke masjid, bertafakurlah, insya allah, orang-orang surau sangat-sangat membantu. :)


P.s:  Go out and de-stress people!
P.p.s: Eh eh.... apa tu? Menariknya Shawl Pin yang awak pakai tu.  Beli kat mana ek?

Beli kat sini!!!

2 comments:

  1. Betul tu. selalunya kalau ada masalah elok luahkan dekat orang terdekat. Macam tu baru boleh buat diri ni lega. Jangan simpan sorang2.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...