Nuffnang Ads

Tuesday, June 10, 2014

Day 3 - Dapat parut panjang sekaki... stress.. tapi semua dah selesai.

Hari yang dinanti-nanti dah tiba.  Nanti ke? Muahaha...dah bunyi drum roll dah dalam perut nih.  Bukan setakat butterfly in my stomach, tapi dinosaur dah ni.  Tapi, there's no turning back.  Sedari semalam buah pinggang kanan berdenyut-denyut dek salur darah kena potong.

Mak, ayah, suami, anak dan adik dah pagi-pagi datang hospital.  Pukul 9 nurse dah datang nak bawak saya ke bilik bedah.  Macam tak sabar-sabar nak belah orang pagi-pagi.  Hehe...

Nurse yang accompany saya untuk ke bilik surgery sangat sensitive dengan situation saya and family masa tu.  Siap remind saya jangan lupa salam dengan semua dan ajak anak saya "Cium pipi ibu ye...".  Alamak.. syahdu la pulak.

Anyway, bukan nak cerita pasal emotions, so lets move on.  Saya ditolak lagi sekali dengan katil-katil sekali ke bilik surgery.  Saya tak banyak fikir, cuma cuba-cuba berzikir untuk hilangkan panic dan berharap semua goes well.

Sampai kat satu area, saya nampak perkataan "Recovery" kat atas satu pintu bilik.  Katil saya di'park' kat depan bilik tu.  Then there is one lady, mungkin doctor, terangkan sedikit sebanyak pasal surgery dan mintak saya sign consent form.  Saya dipakai kan topi macam shower cap tu dan tak lama tu terus ditolak masuk bilik surgery.  Saya tak sempat fikir panjang pun.

Bilik tu kecik je.. tapi cerah sangat.  Dalam tu saya sempat tengok ada satu platform macam katil kat tengah-tengah.  Lampu penuh kat siling dan kat siling ada gambar awan satu panel dan satu panel lagi gambar pokok-pokok.  Nak kasi patient rileks ke apa gamaknya.

Ada satu nurse ke MA ke datang dan suruh saya depa tangan dan slot in metal plate bawah lengan kiri dan kanan.  Then doctor bius Dr Wee datang bagitau pasal nak bius then terus pekap hidung dan mulut saya ngan gas mask. 

Then I was out for almost 6 hours.

Pas tu dengar suara adik duk mengomel pasal nak ambik gambar.  Then suara nurse reply suh ambik gambar dekat cahaya.  Then suara En. Suami nak ambik gambar jugak.  Hmm.. saya? Tido lagi best.

Sebenarnya adik saya and husband tengah ambik gambar ketumbuhan saya tu.  Nurse bawak just nak tunjuk sebelum benda tu dihantar ke lab.  I must admit, agak besar and total weight dia selepas di cut off from blood supply is about 2kg.



Another hour baru saya sedar.  Tapi betul-betul flat.  Tak penat, tapi tak de kederat.  Rasa terbaring and tak tau and tak nak buat apa-apa.  Tak fikir apa-apa pun.  Painless.  Kat tepi saya ada machine yang control morphine masuk for painkiller.  Kat tangan kanan dah ada IV line.  Pas tu saya notice ada urine tube.  Urine pun still warna coklat.

A few moment baru teringat nak check 'belah' di perut.  Raba-raba perut terasa satu straight line of gauze/cotton pad dari bahagian tengah dada (kat ulu hati) sampai 2 inci bawah pusat. Aaaaa! Panjangnya parut??!!!  Huh, stress.  Pas tu raba-raba perut hmm betul-betul dah flat perut.. hoho happy!.  Tapi ada satu extra tube yang keluar dari perut, lebih kurang 3 inci ke belah kanan dari pusat.  Eiissh memang tak selesa walaupun tak sakit.  Tube nak keluarkan excess liquid dari tempat bedah.  Liquid yang kuar pun warna merah-merah macam dalam gambar tu.


A few moment later... tidur.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...